LJUBLJANA – Avto moto društvo (AMD) Slovenija avto je na zunanji površini Bežigrajski dvor organiziralo tradicionalni Prometni dan v urbanem okolju. »Javna prireditev s področja vzgoje, varnosti in preventive v cestnem prometu je namenjena vsem občanom, zlasti pa vselej privabimo k sodelovanju šole in vrtce ter javne zavode,« nam je povedal tajnik društva Davorin Možina.
Kljub dežju je bila prireditev tokrat še posebno zanimiva, saj so na poligonu predstavili denimo prevračalnik, v katerem doživimo prevračanje z avtomobilom. Tja smo prišli prav v trenutku, ko so prevračanje preizkušali dijaki Srednje poklicne in strokovne šole Bežigrad. »Stvar je kar čudna, kri ti udari v glavo,« nam je zaupal dijak, ki se je praskal po lasišču in si brihtal glavo.
Vzgojiteljica je najmlajše iz vrtca v rumenih svetlečih se opozorilnih jopičih popeljala do reševalnega vozila, kjer so si ogledali, s čim vse je založen rešilec.
Poskusili smo pijanska očala. Ko si jih nataknemo, trezni vidimo, kakšne so naše sposobnosti za vožnjo, ko smo pijani ali pod vplivom opojnih substanc. Vredno preizkusa, saj v hipu strezni vse tiste, ki so, ko spijejo kozarec več, običajno preveč korajžni in prepričani, da ga zlahka nesejo še kozarec in da to ne vpliva na vožnjo.
V resnici seveda še zdaleč ni tako. V Sloveniji imamo približno 200.000 alkoholikov; znanih, neznanih, očem skritih, vseh mogočih. In statistika pravi, da daleč največ nesreč na cesti povzročita hitrost in pijanost.
Zato so organizatorji pripravili prikaz, kako gasilci ukrepajo po prometni nesreči, ko je človek ostal ukleščen v avtomobilu. Člani AMD Slovenija avto so se potrudili, na avtoodpadu poiskali primerno vozilo in ga dostavili na prizorišče. Gasilci reševalci, specializirani za tehnično reševanje v prometnih nesrečah, za razrez avtomobila, odstanitev vrat ipd. običajno uporabljajo dvoje orodij: s kleščami pločevino raztegujejo ali stiskajo, s škarjami jo režejo. Poleg tega uporabljajo fleksarico, jeklene drogove in drugo.
Tokrat so prikazali reševanje ponesrečenca, ukleščenega na sovoznikovem sedežu. Najprej sta člana Gasilske brigade Ljubljana razbila steklo na vratih, nato pa je en vtaknil klešče v režo vrat pri tečajih in jih razklenil. Počilo je in vrata so odletela.
Nato so morali odstraniti vratni stebriček, gasilec ga je odrezal s škarjami. Vse skupaj je trajalo manj kot deset minut in reševalci Paramedica so imeli prosto pot do ponesrečenega.
Kot nam je povedala urgentna zdravnica reševalka dr. Dušica Cvitkovič, pri reševanju iz avtomobila najprej zavarujejo hrbtenico ponesrečenca od trtice do temena: »Ponesrečenca ne smemo premikati, ampak zavarujemo hrbtenico in zlasti vrat.« Mu smemo pomagati tudi naključni mimoidoči, laiki? »Če je poškodovani pri zavesti in lahko prostor nesreče zavarujemo, je najbolje, da počakamo na reševalce. Pustimo ga na sedežu in ne sme premikati vratu. Če ga vendarle moramo izvleči iz avtomobila, na hrbtenico pritisnemo, položimo neko trdo podlago, desko, plastiko... in se potrudimo, da jo obdržimo v osi, da poškodovanca ne zvijamo. En sam človek ne sme vleči poškodovanca iz avtomobila.«
Običajno ga varno izvlečejo ven in položijo na zajemalna vozila trije reševalci.
AMD Slovenija avto, ki deluje v okviru krovne organizacije AMZS, je eden starejših avto moto društev v Sloveniji in ima več kot 4000 članov. Društvo je poleg vzgoje v prometu najmočnejše v avto športu.
Malce starejši se bodo spomnili slovitega relija Saturnus, zdaj že leta organizirajo reli dirko po Gorjancih, letos junija je tekmovalo več kot sto vozil.
Prisotni so bili tudi policisti z vozilom za intervencije v prometu, Ljubljanski potniški promet pa je poleg električnega kavalirja in osebnega vozila predstavil avtobus, ki ga poganja metan. V Ljubljani vozi že 68 takih avtobusov, tretjina vseh.